Ke 6.7. Chamonix (Ranska)- Barcelonnette (Ranska)

Aamu valkeni Chamonix´ssa jälleen aurinkoisena, mutta meidän oli aika vaihtaa paikkaa. Kamat kasaan ja pyörän päälle. Kovin kauas emme kuitenkaan ehtineet, kun jäimme jonoon Mont Blancin ali menevän tunnelin suulle. Tunnelin kautta meidän oli tarkoitus päästä taas Italian puolelle, sillä tunnelin toinen pää sijaitsee Italiassa. Jonotusaika johtui siitä, että tunneliin otetaan kerrallaan vain tietty määrä ajoneuvoja. Lisäksi oli tärkeää säilyttää koko ajan sama ajonopeus, jotta turvaväli toisiin ajoneuvoihin pysyisi jatkuvasti samana. Tunnelissa oli useita kameroita, jotka valvoivat tätä. Nämä säädökset johtuvat siitä, että tunnelissa tapahtui vuonna 1999 ikävä onnettomuus, jossa kuorma-auto syttyi palamaan aiheuttaen 39 ihmisen menehtymisen. Onnettomuuden vuoksi tunneli oli suljettuna kolme vuotta.

Jonotimme tunneliin noin puolisen tuntia, minkä jälkeen pääsimme liikkeelle. Emme kuitenkaan onnistuneet pääsemään peräkkäin tunneliin ja tunnelissa yhteys puhelimien välillä ei enää toiminut, niin toivoimme, että näemme sitten jossakin siellä Italian päässä. Tunneli on yhteensä noin 11 kilometriä pitkä ja maksoi hieman alle 50 euroa/moottoripyörä.

Vaikka saavuimme Italiaan, niin siellä vietimme vain hetkisen, sillä seuraavaksi oli luvassa ajelua reitillä, joka on nimeltään Route des Grandes Alpes. Reitti alkaa Ranskan Alpeilta ja päättyy Ranskan Rivieralle. Reitti kulkee kaikkien Ranskan sisällä olevien Alppien korkeimpien solien yli. Meidän kokemuksemme oli, että tämä päivä tarjosi koko reissun parhaimmat ajelut. Tiet olivat loistavassa kunnossa, oli paljon mutkia ja näköalat olivat upeat. Reitillä huomasi, että Ranskan ympäriajo on pian alkamassa. Näissä samoissa maisemissa he pyöräilevät myös, mutta ilman moottoreita. Hurjaa!

Juomatauko

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Col de l´Iseran, joka on korkein päällystetty vuoristosola tällä reitillä. Paikka oli suosittu pysähdyspaikka ja paikalla oli paljon myös muita motoristeja.

Oltiinpa taas korkealla!

Tässä vielä matkan varrelta kuvasatoa:

Ruokatauko pidettiin pizzeriassa, jossa ei yhteistä kieltä löytynyt, mutta vatsat tulivat siitä huolimatta täyteen. Pian tämän jälkeen ajoimme läpi Valloiren hiihtokeskuksen. Valloire on tunnettu heinäteoksistaan. Ylhäällä oli tehty pyöräilijä heinästä ja alas laskeuduttuamme tien varrella näkyi upeita taideteoksia, jotka oli tehty heinästä. Tässä linkki, josta voi teoksia tarkastella paremmin: straw-and-hay-sculpture

Seuraava nimekkäämpi paikka oli Col du Galibier, joka myös on tunnettu ympäriajon etappina. Näillä seuduin huomasimme, että ihmiset olivat asettautuneet jo tienvarsille odottamaan ympäriajon alkamista asuntoautoineen. Samoin tiehen oli kirjoitettu viestejä ja kannustusta pyöräilijöille. Tätä reittiä olisi voinut lyhentää käyttämällä tunnelia, mutta jätimme sen väliin, koska maisemat olivat niin upeat. Pidimme tunnelin vieressä kuitenkin pienen jäätelötauon.

Majapaikkamme täksi yöksi olimme varanneet jo etukäteen. Kyseessä oli kiva, pieni hotelli Barcelonnettessa. Hotelli oli nimeltään Le Grand Hotel. Hotelli mainosti itseään motoristiystävällisenä paikkana ja hyvin löysimmekin paikat moottoripyörille aivan hotellin edestä. Hotelli oli edullinen, kuten muutkin majoituksemme yleensä. Meillä oli neljän hengen huone ja mahduimme huoneeseen hyvin, sillä se oli iso.

Kun kamat oli roudattu sisään ja hieman hengähdetty, niin lähdimme katsomaan, minkälaiseen kaupunkiin olimme saapuneet. Kaupunki oli pieni, mutta oikein kiva. Hotellin takapihalle astuessa tulimme kaupungin torille, jonka ympäriltä löytyi joukko mukavannäköisiä ravintoloita. Valitsimme näistä yhden ja söimme maittavan ja edullisen kolmen ruokalajin aterian. Illallisen jälkeen kävimme vielä hieman kävelemässä pienen kaupungin katuja, kunnes väsymys alkoi painaa ja lähdimme nukkumaan.

Tässä video tältä päivältä. Tästä tuli hieman pitkä, koska upeaa maisemaa ja tietä oli niin valtavasti:

Päivän reitti ja dataa päivän ajeluista:

Tämän blogin suosituimmat tekstit

To 7.7. Barcelonnette (Ranska) - Agde (Ranska)

Ti 5.7. Chamonix (ei ajelua)