Ma 4.7. Göschenen (Sveitsi) - Chamonix (Ranska)

Göschenenin aamu oli hieman sateinen, kun herättiin. Naiset tekivät pienen aamureippailun hakemalla läheisestä kaupasta aamupalatarpeet. Sillä aikaa miehet suunnittelivat päivän reittiä. Kaupassa huomasimme jälleen Sveitsin kalleuden. Näin kallista aamiaista ei reissullamme oltu nähty ja tuskin nähtäisiin jatkossakaan. Meidän perusaamiaisemme näillä reissuilla koostuu yleensä leivästä, juustosta, leikkeleestä, jostain vihreästä, jogurtista ja tuoremehusta. Teetä ja kahvia juodaan sitten sen mukaan, onko niitä tarjolla.

Huoneen luovutus oli klo 11 ja olimme valmiita lähtemään juuri täsmällisesti tuohon aikaan. Siivouksesta ei tässä majoituksessa tarvinnut itse huolehtia, kuten ei muissakaan tämän reissun majoituksissa.

Ensimmäinen kohteemme tänään oli Furkapass. Furkapassin korkein kohta löytyy 2 429 metrissä.  Tämä ylitys on tunnettu siitä, että siellä on kuvattu James Bond-elokuva "Kultasormen" kohtaus, jossa Sean Connery James Bondina ajaa tietä Aston Martinillaan ja kaunis nainen yrittää suistaa hänet tieltä. Myös elokuvassa näkyvä hotelli Belvedere oli vielä paikallaan, vaikkakin näytti olevan hieman kunnostuksen tarpeessa. Hotellihan on rakennettu jo vuonna 1882 ja sillä on loistava menneisyys suosittuna majoituspaikkana. Hotellin suosiota kuitenkin laskivat läheisen jäätikön sulaminen (jota ihmiset aiemmin tulivat katsomaan) ja tunnelin rakentaminen (minkä vuoksi vuoristoreitti ei ollut enää niin suosittu). Hotelli joutui sulkemaan ovensa vuonna 2015. Me matkalaiset emme malttaneet tässä kohtaa pysähtyä ja ottaa kuvaa, niin kuin monet muut paikan päällä käyneet turistit, vaan jatkoimme matkaa.

Upean Furkapassin jälkeen seuraava ylitys olikin jo lähellä, kun saavuimme Grimselpassille. Sen korkein kohta löytyy 2 164 metristä. Grimselpassilta löytyy suuri Spitallamin pato ja tekojärvet, jotka olivat kyllä näkemisen arvoiset. Upeita maisemia jälleen kerran! Kun nämä nähtävyydet oli nähty, niin käännyimme takaisin päin ja laskeuduimme alas samaa reittiä, kuin mitä tulimme ylöskin. Näin pääsimme takaisin reitille, jota pitkin oli tarkoitus ajella kohti Chamonix´ta.

Reitillemme osui tällä kertaa myös paljon viininviljelyalueita nimenomaan Sveitsin puolella. Tämä ehkä oli meille pieni yllätys. Sveitsiläistä viiniä emme kuitenkaan nyt ehtineet maistamaan.

Pikkuhiljaa alkoi näköpiiriimme ilmestyä isompia ja isompia huippuja. Kun Chamonix alkoi olla lähellä, niin yritimme tietenkin bongata läntisen Euroopan korkeimman vuoren, Mont Blancin. Eihän se lopulta ollut mikään niistä huipuista, joita bongasimme, koska korkeita huippuja oli tosiaan monta.

Olimme etukäteen varanneet majoituksen hotellista, joka sijaitsi aivan keskustan tuntumassa. Hotelli oli nimeltään Plan B. Meille oli varattu yhden makuuhuoneen huoneisto. Hotellin hinta oli hieman päälle 100 euroa/yö, joten hyvin edullisesti yövyttiin. Emme ottaneet hotellista aamiaista, sillä huoneessa oli pieni keittiö, jossa pystyi kokkailemaan ja sai ruoat kylmään. Majapaikan sijainti oli myös loistava. Siitä oli lyhyt matka sekä keskustaan, että hisseille, joilla meidän oli tarkoitus seuraavana päivänä lähteä valloittamaan vuorta. Myös näköalat hotellin ikkunasta olivat todella upeat. Vuoret kohosivat ihan siinä vieressä.

Tulimme perille hotelliin noin klo 16 maissa. Asetuimme hetken aloillemme ja sitten lähdimme viemään vaatteitamme itsepalvelupesulaan. Vaatteiden pesun ja kuivauksen aikana ennätimme hyvin käydä nauttimassa virvokkeita läheisessä ravintolassa. Samalla kävimme myös kaupassa ostamassa tarpeet aamupalaan sekä tämän päivän illalliseen, sillä olimme päättäneet, että syömme tänään omassa huoneessa kaikessa rauhassa. Alkupalan teimme tapas-tyyliin ja pääruoaksi söimme pasta bolognesen.

Ulkona oli hieman sateinen sää, mutta päätimme silti lähteä katsomaan hieman kaupungin keskustaa. Kiersimme keskustan ympäri ja katselimme paikkoja. Pääkadulla oli suuri määrä ravintoloita ja kauppoja. Täällä oli myös väkeä liikkeellä vielä illallakin aika paljon, joten voi vain kuvitella mikä määrä väkeä on liikkeellä Chamonix´ssa talviaikaan, kun talviurheilijat valtaavat kylän. Hyvissä ajoin menimme nukkumaan, sillä aamulla oli tarkoituksena valloittaa Mont Blanc!

Tässä videonpätkää päivän ajeluista:

Päivän reitti ja dataa ajelusta:

Tämän blogin suosituimmat tekstit

To 7.7. Barcelonnette (Ranska) - Agde (Ranska)

Ke 6.7. Chamonix (Ranska)- Barcelonnette (Ranska)

Ti 5.7. Chamonix (ei ajelua)