Su 3.7. Stelvio (Italia) -Göschenen (Sveitsi)

Aamu Stelviolla oli aurinkoinen. Söimme hotellin aamupalan ja sitten olikin taas aika jatkaa matkaa. Alaspäin mennessä saimme jälleen ajaa mutkatietä.  Myös vesiputouksia näkyi matkan varrella. Noin puolivälissä alastuloa alkoi vastaantulevat motoristit näyttää meille merkkejä, että vauhtia kannattaa hiljentää. Pian selvisi, että edessä oli liikenne pysähtynyt yhden tunnelin eteen. Jonotimme tunnelin suulla noin parikymmentä minuuttia, minkä jälkeen meidät päästettiin ajamaan tunneliin. Ikäväksemme huomasimme, että tunnelissa oli tapahtunut moottoripyöräonnettomuus, minkä vuoksi tunneli oli hetken suljettuna. Toivottavasti tilanteessa ei käynyt kuljettajalla pahemmin! Tunnelissa liikkuminen jälkeen oli kyllä erittäin jännittävää, sillä kapeassa tunnelissa oli liikennettä nyt molempiin suuntiin. Vastaantulevan Ferrarin kylki oli hetken aikaa muutaman sentin päässä moottoripyörän laukusta. Onneksi ei tullut kosketusta!

Tämän päivän välietappi oli katsottu hieman aiemmin valmiiksi, vaikka alunperin kohde ei ollut varsinaisesti reitillämme. Olimme nimittäin saaneet selville, että Livignon kunta Italiassa on verovapaata aluetta. Tämä hieman houkutteli meitä katsomaan, minkälaisesta paikasta onkaan kyse. Ilahduimme kovasti, kun saavuttuamme sinne huomasimme ainakin polttoaineen olevan edullista. Litra bensaa maksoi siellä alle 1,70 euroa. Aluksi siis tietysti tankkasimme tankin täyteen. Tämän jälkeen veimme pyörät maksulliselle parkkialueelle.

Päivä oli jälleen erittäin kuuma. Lämpötila oli yli 30 astetta. Jätimme takit ja kypärät pyörille ja lähdimme kiertelemään Livignon keskustaa, joka jo ensisilmäyksellä näytti olevan täynnä erilaisia kauppoja. Erityisesti kosmetiikkaa, vaatteita ja alkoholia oli myynnissä monessa paikassa. Ja täytyy myöntää, että hinnat olivat houkuttelevan halpoja. Onneksi oli moottoripyörähousut ja -saappaat jalassa, niin ostoksia ei jaksanut kovin kummoisesti tehdä. Lopulta mukaan lähti kuljettajille uudet kellot, aurinkorasva ja pullo konjakkia.

Livigno sijaitsee aivan Sveitsin rajan lähellä, joten ostosten jälkeen lähdimme ajelemaan Sveitsin teitä. Päivä oli tässä vaiheessa jo vaihtunut iltapäiväksi ja ajettavaa oli vielä. Sveitsin puolelle tultaessa huomasimme myös sen, että Alppien maisemat olivat taas hieman erilaiset.

Majoituspaikkaan ajaessa näimme useita tuttuja paikkojen nimiä, jotka olivat tulleet aiemmin tutuksi talviurheilua seuratessa. Meidän määränpäämme oli Jupi Hüsli -niminen majoituspaikka, jossa meille oli varattu kokonainen pieni talo. Pääsimme perille noin kello kuuden aikaan illalla todella nääntyneinä kuumuuden vuoksi. Meidän onneksemme talon omistaja oli laittanut myytäväksi jääkaappiin kylmiä juomia. Riisuimme siis ajokamppeet päältä ja nautimme heti nämä juomat. Helpotti kummasti!

Myöhemmin tapasimme pihassa omistajan. Hän asui naapuritalossa ja oli itse rakentanut majapaikkamme vanhaan eläinten talliin. Talo oli todella kiva ja mukavasti sisustettu.

Kylä, jossa yövyimme, oli nimeltään Göschenen. Kylässä asuu alle 500 asukasta ja väestö on pääasiassa saksankielistä. Kaupat olivat sunnuntaina kiinni, mutta onneksi läheisen hotellin ravintola oli vielä auki. Sieltä saimme vielä illalla ruokaa. Ravintolan omistajat olivat myös erittäin ystävällisiä ja olivat hyvin kiinnostuneita meidän reissustamme.

Mahat tulivat ravintolassa hyvin täyteen, joten kävimme vielä pienellä iltakävelyllä läheisessä metsässä ja kävelimme kylän poikki. Siellä taas mietimme, miten kivoihin paikkoihin olemme näillä reissuillamme päätyneet. Illan päätteeksi saimme vielä ihailla aikamoista ukonilmaa ikkunoista. Kuljettajamme katsoivat myös päivän F1-kisan jälkilähetyksenä tietokoneen kautta. Kylläpä tähänkin päivään taas mahtui monenlaista!

Videopätkä päivän ajeluista:

Päivän reitti ja dataa ajelusta:

Tämän blogin suosituimmat tekstit

To 7.7. Barcelonnette (Ranska) - Agde (Ranska)

Ke 6.7. Chamonix (Ranska)- Barcelonnette (Ranska)

Ti 5.7. Chamonix (ei ajelua)